Πως λειτουργεί tο σύστημα τετρακίνησης του νέου Toyota Yaris Cross;

 


To νέο Toyota Yaris Cross είναι το μόνο μικρό full υβριδικό SUV με ηλεκτρική τετρακίνηση, η οποία μάλιστα είναι εντελώς διαφορετική από κάθε μηχανική τετρακίνηση. Πως λειτουργεί;

SUVάκι full υβριδικό και 4Χ4
Η Toyota άργησε να μπει στο χορό των B-SUV, αλλά με το Yaris Cross φαίνεται πως μπήκε για τα καλά. Το πρώτο μικρό SUV της Toyota, όπως δείχνει και το όνομά του, είναι βασισμένο στο χάτσμπακ αδερφάκι του, το Yaris. Ωστόσο, σε αντίθεση με το Yaris, αλλά και την πλειονότητα των B–SUV, ο Yaris Cross προσφέρεται και ως τετρακίνητο. Μάλιστα είναι το μόνο full υβριδικό B-SUV, που είναι διαθέσιμο με τετρακίνηση.

Η τετρακίνηση του Yaris Cross είναι μάλιστα εντελώς διαφορετική από ό,τι γνωρίζουμε μιας και είναι… ηλεκτρική, όπως συμβαίνει πλέον στο μεγάλο υβριδικό αδερφό, το τετρακίνητο υβριδικό RAV4. Μιλάμε για την έκδοση AWD-i με το i να έρχεται από τη λέξη intelligent (έξυπνη). Πως λειτουργεί όμως η έξυπνη τετρακίνηση του Yaris Cross;
 
Το τετρακίνητο υβριδικό Yaris Cross εκτός από τον μπροστινό ηλεκτροκινητήρα, τμήμα του υβριδικού συστήματος, διαθέτει στον πίσω άξονα ένα δεύτερο, ανεξάρτητο ηλεκτρικό μοτέρ με ισχύ 3,9 kW (5,3 ίππους) και ροπή 52 Nm.
 
Με δεύτερο ηλεκτροκινητήρα
 

Δεν υπάρχει άξονας μετάδοσης προς τα πίσω, ούτε κάποιο διαφορικό κεντρικό ή πίσω.

 
 
Το τετρακίνητο υβριδικό Yaris Cross εκτός από τον μπροστινό ηλεκτροκινητήρα, τμήμα του υβριδικού συστήματος, διαθέτει στον πίσω άξονα ένα δεύτερο, ανεξάρτητο ηλεκτρικό μοτέρ με ισχύ 3,9 kW (5,3 ίππους) και ροπή 52 Nm. Δεν υπάρχει άξονας μετάδοσης προς τα πίσω, ούτε κάποιο διαφορικό κεντρικό ή πίσω. Αυτό αφενός συγκρατεί το βάρος (η τετρακίνητη έκδοση είναι μόνο 60 κιλά βαρύτερη από την προσθιοκίνητη) και αφετέρου εξασφαλίζει άμεση απόκριση στην εμπλοκή της τετρακίνησης με τον ηλεκτροκινητήρα να κινεί άμεσα και κατά το δοκούν τους πίσω τροχούς. Σύμφωνα με την Toyota η μοιρασιά της ροπής μεταβάλλεται αυτόματα από 100:0 έως και 40:60 εμπρός-πίσω. Σε νορμάλ οδήγηση το Toyota Yaris Cross κινείται ως προσθιοκίνητο.

Σύμφωνα με την Toyota η μοιρασιά της ροπής μεταβάλλεται αυτόματα από 100:0 έως και 40:60 εμπρός-πίσω.

Όταν όμως υπάρχουν συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης (εκκίνηση στο χιόνι ή ανάβαση σε σαθρό έδαφος), τότε εμπλέκεται η τετρακίνηση και η ελκτική πρόσφυση φυσικά απογειώνεται στοιχείο που παρέχει πρόσθετη ευστάθεια. Να σημειώσουμε εδώ πως η τετρακίνητη έκδοση του Yaris Cross σε αντίθεση με τον ημιάκαμπτο άξονα της προσθιοκίνητης έκδοσης, διαθέτει ανεξάρτηση πίσω ανάρτηση με διπλά ψαλίδια.
 
Με προγράμματα λειτουργίας 
 
 Η κεντρική υπολογιστική μονάδα του υβριδικού συστήματος μπορεί να κινήσει ή να φρενάρει επιλεκτικά τους τροχούς λειτουργώντας κατά κάποιο τρόπο ως μπλοκέ διαφορικό.

 Η AWD-i τετρακίνηση του Yaris Cross εξασφαλίζει έξτρα σταθερότητα στην καθημερινότητα, αφού στην απότομη επιτάχυνση ακόμα και σε στεγνό οδόστρωμα εμπλέκει τους πίσω τροχούς για κορυφαία πρόσφυση και έλξη. Επιπλέον, μέσω του περιστροφικού διακόπτη που βρίσκεται στη βάση της κονσόλας μπορείς να επιλέξεις πέραν του βασικού προγράμματος «Normal» και τα «Snow» ή «Trail» για πιο δύσκολες καταστάσεις. Μάλιστα με αυτά τα προγράμματα η κεντρική υπολογιστική μονάδα του υβριδικού συστήματος μπορεί να κινήσει ή να φρενάρει επιλεκτικά τους τροχούς λειτουργώντας κατά κάποιο τρόπο ως μπλοκέ διαφορικό.
 
Μέσω του περιστροφικού διακόπτη που βρίσκεται στη βάση της κονσόλας μπορείς να επιλέξεις πέραν του βασικού προγράμματος «Normal» και τα «Snow» ή «Trail» για πιο δύσκολες καταστάσεις.

 Το χαμηλό βάρος της ηλεκτρικής τετρακίνησης του Yaris Cross βοηθά το B-SUV της Toyota να έχει ελάχιστη επιβάρυνση σε κατανάλωση και εκπομπές CO2 σε σχέση με την δικίνητη έκδοση. Ειδικότερα η μέση κατανάλωση βάσει WLTP από 4,4-5,0 λτ./100 χλμ. ανεβαίνει μόλις στα 4,7-5,1 λτ./100 χλμ., ενώ οι εκπομπές CO2 α πό τα 100-114 γρ./χλμ. «τσιμπάνε» στα 106-116 γρ./χλμ.. Σε κάθε περίπτωση η κατανάλωση και οι εκπομπές ρύπων είναι σημαντικά χαμηλότερες από κάθε άλλο τετρακίνητο Β-SUV.