Yaris Cross επιλογή λιπαντικού με βάση το προτεινόμενο ιξώδες.



Τα τελευταία χρόνια η επιλογή του λιπαντικού που θα βάλουμε στο αυτοκίνητο μας είναι ένα θέμα που απασχολεί αρκετούς ψαγμένους κατόχους αυτοκινήτου. Φυσικά με το κόσμο του ίντερνετ η πληροφόρηση είναι μεγάλη και ο καθένας μπορεί να διαμορφώσει την άποψη του. Προσωπική μου άποψη είναι να συμβουλευόμαστε πρωτίστως το εγχειρίδιο χρήστη του κατασκευαστή και φυσικά πάντα τις συνθήκες που θα λειτουργεί το όχημα του καθενός.
 

Συνιστώμενο ιξώδες για τον υβριδικό κινητήρα M15A-FXE
Αν ανατρέξουμε στο εγχειρίδιο χρήστη (παλαιότερη ανάρτηση) του υβριδικού Yaris Cross στην σελίδα 561 θα δούμε ότι αναφέρει το εξής:

Επιλογή λαδιού κινητήρα
Βενζινοκινητήρας ⎯ 
Στο όχημά σας χρησιμοποιείται «Toyota Genuine Motor Oil».
Η Toyota συνιστά τη χρήση του εγκεκριμένου «Toyota Genuine Motor Oil». Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί άλλο λάδι κινητήρα αντίστοιχης ποιότητας.

Τύπος βαλβολίνης: 
  • 0W-8: JASO GLV-1 
  • 0W-16: API κατηγορία SN «Resource Conserving» (Εξοικονόμηση Πόρων), SN PLUS «Resource Conserving» (Εξοικονόμηση Πόρων) ή SP «Resource Conserving» (Εξοικονόμηση Πόρων) ή ILSAC GF-6B πολυβάθμιο λάδι κινητήρα 
  • 0W-20 και 5W-30: API κατηγορία SM «Energy Conserving» (Εξοικονόμηση Ενέργειας),SN «Resource-Conserving» (Εξοικονόμηση Πόρων), SN PLUS«Resource-Conserving» (Εξοικονόμηση Πόρων) ή SP «Resource Conserving» (ΕξοικονόμησηΠόρων) ή ILSAC GF-6A πολυβάθμιο λάδι κινητήρα.
Προτεινόμενο ιξώδες (SAE):

  • A Προτιμώμενο
  • B Προβλεπόμενη περιοχή θερμοκρασιών πριν την επόμενη αλλαγή λαδιού
Κατά την κατασκευή προστίθεται στο όχημα Toyota SAE 0W-8 και αυτό αποτελεί τη βέλτιστη επιλογή για καλή οικονομία καυσίμου και καλή εκκίνηση όταν ο καιρός είνα κρύος. Εάν δεν υπάρχει διαθέσιμο λάδι SAE 0W-8, μπορεί να χρησιμοποιηθεί λάδι SAE 0W-16 ή 0W-20. Ωστόσο, θα πρέπει να το αντικαταστήσετε με SAE 0W-8 στην επόμενη αλλαγή λαδιού.

Ιξώδες λαδιού (εδώ επεξηγείται το 0W-8 ως παράδειγμα):
• Το 0W στο 0W-8 δηλώνει το χαρακτηριστικό του λαδιού που επιτρέπει την εκκίνηση στο κρύο.Τα λάδια που έχουν χαμηλότερη τιμή πριν από το W επιτρέπουν την ευκολότερη εκκίνηση του κινητήρα όταν ο καιρός είναι κρύος.
• Το 8 στο 0W-8 δηλώνει το χαρακτηριστικό ιξώδους του λαδιού,όταν το λάδι βρίσκεται σε υψηλή θερμοκρασία. Ένα λάδι με υψηλότερο ιξώδες (με υψηλότερη τιμή) θα είναι καλύτερο εάν το όχημα λειτουργεί σε υψηλές ταχύτητες ή υπό ακραίες συνθήκες φορτίου.

Πώς θα διαβάσετε την ετικέτα του περιέκτη λαδιού:


Ένα ή και τα δύο καταχωρημένα σήματα API προστίθενται σε κάποιους περιέκτες λαδιού για να
σας βοηθήσουν να επιλέξετε το λάδι που θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε.
  • Α Σήμα JASO GLV-1
  • Β Σύμβολο API Service Επάνω τμήμα: «API SERVICE SP» σημαίνει τον χαρακτηρισμό της ποιότητας λαδιού από το American Petroleum Institute (API).Κεντρικό τμήμα: Το «SAE 0W-16» σημαίνει τον βαθμό ιξώδους SAE. Κάτω τμήμα: «Resource-Conserving»(Εξοικονόμηση Πόρων) σημαίνει ότι το καύσιμο διαθέτει δυνατότητες εξοικονόμησης καυσίμου και προστασίας του περιβάλλοντος.
  • C Σήμα πιστοποίησης ILSAC Το σήμα πιστοποίησης ILSAC (International Lubricant Specification Advisory Committee) εμφανίζεται στο μπροστινό μέρος του περιέκτη.
Όπως βλέπουμε το προτεινόμενο ιξώδες του κατασκευαστή είναι το 0W-8. Μάλιστα όσοι παραλάβετε την εν λόγω έκδοση ο κινητήρας έρχεται από το εργοστάσιο με το συγκεκριμένο ιξώδες. Αρκετοί κάτοχοι μαζί με αυτούς και εγώ εύλογα θα αναρωτηθούμε τι γίνεται με ένα τέτοιο ιξώδες στον κινητήρα μας που προφανώς από τις τιμές σύστασής του πιο πολύ για νερό  μας κάνει παρά για λιπαντικό, πιο συγκεκριμένα αν πάρουμε για παράδειγμα ένα ταξίδι σε εθνικό δίκτυο με μία οικογένεια/βαλίτσες Ιούλιο μήνα που για την Ελλάδα το 35αρι εξωτερικής θερμοκρασίας δεν είναι σπάνιο και με την λογική ότι ο θερμικός κινητήρας θα είναι περισσότερο σε λειτουργία από ότι ο ηλεκτροκινητήρας συμπεραίνουμε ότι το όχημα μας θα "στρεσάρεται" καθ΄όλη την διάρκεια της διαδρομής.
Μια σειρά από διάφορες αναρτήσεις θα προσπαθήσουν να μας δώσουν μία απάντηση.

The Car Care Nut 

Σε προηγούμενο θέμα του blog κάνω αναφορά για τον AMD τον τεχνικό της Toyota που έχει το κανάλι στο Youtube με το όνομα The Car Care Nut(δείτε εδώ). Σε άλλο βίντεο του κάνει αναφορά ακριβώς για τον ίδιο προβληματισμό. Το σχετικό βίντεο: (το σημείο που μας ενδιαφέρει στο 6.23)

 
Όπως βλέπουμε o AMD κάνει αναφορά για μια αντλία λαδιού μεταβλητής πίεσης που δεν μοιάζει με τις γνωστές ως τώρα αντλίες λαδιού, η συγκεκριμένη αντλία ρυθμίζει την πίεση του λιπαντικού  σε συνεργασία με τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου ανάλογα με τις απαιτήσεις του κινητήρα σε κάθε περίσταση, στο κλείσιμο του "κεφαλαίου" αυτού λέει χαρακτηριστικά ότι είναι λάθος να χρησιμοποιήσουμε διαφορετικό ιξώδες αν θέλουμε να έχουμε την εύρυθμη λειτουργία του κινητήρα μας τόσο για μακροζωία όσο και για οικονομία, επίσης σημειώνει αν  προβούμε σε αλλαγή του ιξώδους η επόμενη αλλαγή να είναι οπωσδήποτε στο προτεινόμενο.
 
Toyota-club.net 
Αναφορά για  το ιξώδες και την επιλογή του κατάλληλου λιπαντικού γίνεται σε ένα άλλο site για τα αυτοκίνητα της Τoyota το toyota-club.net (απο τα πιο πλήρη στο χώρο) και πιο συγκεκριμένα στο σύνδεσμο εδώ. Ο συγγραφέας του άρθρου προτείνει να ακολουθούμε τις οδηγίες του κατασκευαστή αλλά πάντα να έχουμε και γνώμονα την κοινή λογική (άποψη που συμφωνώ και εγώ). Γράφει ακόμα οτι πρέπει να λαμβάνουμε υπόψιν τις αρχικές συστάσεις του κατασκευαστή και όχι κάποιες μεταγενέστερες που ήρθαν λόγω μίας  αλλαγής(π.χ κλιματικής),χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο υβριδικός κινητήρας του Yaris που ενώ είναι ακριβώς ο ίδιος με αυτόν του Yaris Cross αν δούμε σε αντίστοιχο πίνακα (https://mag.toyota.co.uk/) άλλο ιξώδες προτείνει για το ένα και άλλο για το άλλο μοντέλο ενώ όπως προείπα είναι ακριβώς ο ίδιος κινητήρας (M15A-FXE). Μας ενημερώνει οτι η μείωση των τιμών απο το ιξώδες των λιπαντικών γίνεται κυρίως για λόγους οικονομίας/οικολογίας (κατανάλωση/ρύποι) και εις βάρος όλων των υπολοίπων παραμέτρων, απο την άλλη όμως η ελεύθερη επιλογή λιπαντικών απο τον καθένα έχει δείξει σε βάθος χρόνου ότι έγιναν αρκετά λάθη με ανεπανόρθωτες ζημιές. Συνεχίζει το άρθρο τονίζοντας την τάση των αυτοκινητοβιομηχανιών να κάνουν χρήση λιπαντικών χαμηλού ιξώδες με το πέρασμα των ετών (παραθέτει τα σχετικά πινακάκια με τα ιξώδη και τις προδιαγραφές) και κλείνει με γενικές οδηγίες για τα λιπαντικά. 

BOB IS THE OIL GUY
Η τρίτη ενημέρωση είναι απο ένα forum (με χρήστες κυρίως απο αμερική) για το χώρο των λιπαντικών που σε ένα thread (εδώ) μιλάνε για τον κινητήρα του Yaris και το επίμαχο θέμα αλλά και σε ακόμα ένα (εδώ) που γίνεται μια αναφορά γενικά για το ιξώδες 0w-8. Οι γνώμες ποικίλουν απο χρήστη σε χρήστη αλλά το πιο σημαντικό που μπορείτε να αποκομίσετε είναι οι ανακοινώσεις/μελέτες που έχουν αναρτηθεί και στα δύο threads και δείχνουν την υπεροχή του χαμηλού ιξώδες με τις νέες προδιαγραφές έναντι των άλλων.Το σίγουρο είναι οτι η επιλογή του συγκεκριμένου ιξώδες είναι ακόμα σε εμβρυϊκό στάδιο και δεν έχει δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες και σε βάθος χρόνου.