Η ιστορία του εμβλήματος αλλά και του ονόματος της Toyota
Όλοι γνωρίζουν ότι η Toyota είναι μια εταιρεία αυτοκινήτων από την Ιαπωνία που κατασκευάζει εμπορικά, φορτηγά και επιβατικά οχήματα. Ανεπίσημα, εμφανίστηκε το 1929 όταν η τότε Toyoda Automatic Loom Works, μια εταιρεία κατασκευής αργαλειών, άνοιξε ένα τμήμα κατασκευής αυτοκινήτων. Μόλις το 1937 η Toyota Motor Co., Ltd. έγινε ανεξάρτητη επιχείρηση.
Η Ιστορία του εμβλήματος
Η εξέλιξη του σήματος |
Το διάσημο λογότυπο της Toyota που συναντάμε σήμερα , αποτελούμενο από τρία οβάλ, εμφανίστηκε στο όχι και τόσο μακρινό 1989. Πριν από αυτό, χρησιμοποιήθηκαν κυρίως λεκτικά εμπορικά σήματα που επέτρεπαν την αναγνώριση της μάρκας.
Πιο αναλυτικά:
1935 – 1949
Στην αρχή, η εταιρεία ονομαζόταν Toyoda από το όνομα του ιδρυτή και ιδιοκτήτη Sakichi Toyoda. Αυτή η λέξη έχει γίνει το κεντρικό στοιχείο του λογότυπου. Απεικονιζόταν μέσα σε ένα ορθογώνιο με κομμένες γωνίες, το οποίο με τη σειρά του βρισκόταν στη μέση του οκτάγωνου. Για να κάνουν την επιγραφή ευανάγνωστη, οι σχεδιαστές επέλεξαν γραμματοσειρά sans serif έντονα και χρησιμοποίησαν κόκκινα λατινικά γράμματα. Το συγκεκριμένο έμβλημα βρίσκεται στα πρώτα αυτοκίνητα της εταιρείας.
1949 – 1989
Ο κατασκευαστής διοργάνωσε ανοιχτό διαγωνισμό για το καλύτερο σχέδιο λογότυπου. Η νικήτρια έκδοση περιείχε ιαπωνικούς χαρακτήρες που αναγράφουν Sakichi Toyoda. Βρίσκονταν στο φόντο ενός κόκκινου κύκλου με διπλό περίγραμμα.
Τότε ήταν που η εταιρεία άλλαξε το όνομά της σε TOYOTA. Tο αρχικό όνομα ήταν του ιδρυτή, Toyoda σημαίνει "γόνιμες ρυζοκαλλιέργειες" και οι μέτοχοι της εταιρίας δεν ήθελαν να συσχετιστεί η εταιρία με τις ρυζοκαλλιέργειες. Επίσης οι ιδιοκτήτες θεώρησαν ότι το "t" ακούγεται καλύτερα από το "d". Τέλος η λέξη «Toyota», γραμμένη στην ιαπωνική γραφή κατακάνα, αποτελείται από οκτώ χαρακτηριστικά και το οκτώ στην Ιαπωνία θεωρείται τυχερός αριθμός.
1958 – 1969
Το 1958, οι γραφίστες αφαίρεσαν γεωμετρικά σχήματα από το έμβλημα και έκαναν την επιγραφή στα αγγλικά. Το αποτέλεσμα ήταν ένα συνοπτικό σήμα κατατεθέν: η μαύρη λέξη «Toyota» σε λευκό φόντο.Γράμματα ανομοιόμορφου πάχους και στα άκρα τους μακριά Serif.
1969 – 1978
Το νέο λογότυπο δεν διαφέρει πολύ από το προηγούμενο. Οι σχεδιαστές άλλαξαν τη γραμματοσειρά, προτιμώντας την κλασική Helvetica. Χαρακτηρίζεται από ευθείες γραμμές, καθαρά γεωμετρικά σχήματα και την απουσία Serif. Ταυτόχρονα, οι τυπωμένοι χαρακτήρες στη λέξη είναι τόσο κοντά που το "Y" κυριολεκτικά στηρίζεται στα δύο "O" που έχει στο πλάι του.
1978 – σήμερα
Το 1978, η επιγραφή έγινε πιο ευανάγνωστη λόγω της αυξημένης απόστασης μεταξύ των γραμμάτων. Το κόκκινο αντικατέστησε το μαύρο.
1989 – σήμερα
Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, η εταιρεία είχε ένα λογότυπο το όνομα σε συνδυασμό με το εταιρικό σύμβολο με τη γνωστή μορφή των τριών οβάλ. Μάλιστα είχε προγραμματιστεί να συμπέσει με την 50η επέτειο της Toyota, οι υπεύθυνοι της εταιρίας άρχισαν να αναπτύσσουν το λογότυπο πέντε χρόνια πριν από την ημερομηνία της επετείου. Το 2004, οι σχεδιαστές εκσυγχρόνισαν την εικόνα εισάγοντας οβάλ σε ασημί-μεταλλική έκδοση. Αυτό έγινε για να επιτευχθεί ένα τρισδιάστατο εφέ με σκιές περιγράμματα και εφέ ντεγκραντέ.
Το εμπορικό σήμα έγινε τόσο διάσημο που το έκλεψε η ιδιωτική αυτοκινητοβιομηχανία Zhejiang Geely Holding Group Co. Το 2003, χρησιμοποίησε το λεγόμενο «λογότυπο Merry», το οποίο έμοιαζε με σήμα κατατεθέν της Toyota. Όμως το δικαστήριο αποφάσισε διαφορετικά και δεν είδε σημάδια αθέμιτου ανταγωνισμού σε αυτό που συνέβαινε. Η υπόθεση έκλεισε στα τέλη του 2003. Η Geely άλλαξε το εταιρικό σύμβολο αλλά δεν αναγνώρισε την προφανή ομοιότητα.
2020 – σήμερα
Γραμματοσειρά και χρώμα του εμβλήματος
Το έμβλημα περιέχει τρία οβάλ, τα οποία βρίσκονται συμμετρικά. Δύο μικρές κάθετες ελλείψεις συμβολίζουν την καρδιά της Toyota και την καρδιά του πελάτη. Τα σημεία τομής τους είναι η εμπιστοσύνη και η αμοιβαία επωφελής συνεργασία. Τα συνδεδεμένα γεωμετρικά σχήματα είναι παρόμοια με το "T", το πρώτο γράμμα στο όνομα της εταιρείας. Και απεικονίζουν επίσης το τιμόνι ενός αυτοκινήτου.
Το μεγάλο οβάλ υποδηλώνει τον χώρο διαβίωσης που καλύπτει η Toyota. Το κενό αριστερά και δεξιά του "T" αντιπροσωπεύει τις βασικές αξίες της μάρκας: ειλικρίνεια, καινοτομία, ποιότητα και υπευθυνότητα. Το ανομοιόμορφο πάχος των γραμμών είναι ένας υπαινιγμός της ιαπωνικής τέχνης του πινέλου.
Το συγκεκριμένο λογότυπο εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο πολυτελές σεντάν Celsior. Στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε στα υπόλοιπα αυτοκίνητα.