Οδηγίες για σωστό στρώσιμο(ροντάρισμα) καινούργιου αυτοκινήτου

 

 

Κατά την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου είναι πολύ σημαντικό τα πρώτα χιλιόμετρα να γίνουν υπό προϋποθέσεις για την εύρυθμη μετέπειτα λειτουργία του αλλά και κατανάλωσης καυσίμου. Θεωρητικά ο κινητήρας έρχεται "στρωμένος" από τον κατασκευαστή. Παρόλα αυτά είναι καλό να τηρούμε τις οδηγίες που αναγράφονται στο εγχειρίδιο χρήσης και γενικά τις υπάρχουσες γενικές οδηγίες που δίνουν λίγο πολύ όλοι οι κατασκευαστές που δεν αφορούν αποκλειστικά και μόνο τον κινητήρα αλλά και άλλα μέρη του καινούργιου μας αυτοκινήτου.Στο παρόν post θα προσπαθήσω να αναπτύξω όσο περισσότερο μπορώ τις οδηγίες αυτές.

1)Για τα πρώτα 1000-1500χλμ οδήγηση με σύνεση

  • Καλό είναι για τα πρώτα 1000-1500χλμ να οδηγούμε με σύνεση. Τι σημαίνει αυτό; Αρχικά αποφεύγουμε κατά την εκκίνηση να οδηγούμε με πολλές  στροφές μέχρι να φτάσει ο κινητήρας στην επιθυμητή θερμοκρασία αλλά και στην συνέχεια οδηγούμε με ανώτερο όριο τις 3500-4000 στροφές/λεπτό, στο συγκεκριμένο θέμα θέλει προσοχή γιατί ναι μεν δεν οδηγούμε με πολλές στροφές αλλά ούτε προσπαθούμε βάζοντας μία μεγάλη σχέση (4η - 5η) να αποφύγουμε το όριο αυτό γιατί όχι μόνο ο κινητήρας δεν αποδίδει όπως θα έπρεπε αλλά ζορίζεται ακόμα περισσότερο. Επομένως κοιτάμε να έχουμε  πάντα την σωστή σχέση έτσι ώστε να επιτυγχάνουμε την ομαλή λειτουργία/απόδοση του κινητήρα μας.  Για τα αυτοκίνητα που έχουν αυτόματο κιβώτιο δεν αλλάζει κάτι στις παραπάνω οδηγίες με την διαφορά ότι δεν κάνουμε ποτέ kickdown και καλό είναι να κάνουμε σταδιακά χειροκίνητες αλλαγές μέσω των χειριστηρίων αν έχει την δυνατότητα αυτή το μοντέλο μας
  • Αποφεύγουμε να πατάμε το πεντάλ του γκαζιού ως το τέλος της διαδρομής του
  • Δεν επιταχύνουμε απότομα
  • Αν το αυτοκίνητο διαθέτει διάφορα προγράμματα οδήγησης κατά το ροντάρισμα επιλέγουμε πάντα το normal και όχι sport, eco κλπ(το όνομα του προγράμματος μπορεί να αλλάζει από κατασκευαστή σε κατασκευαστή)
  • Δεν κατεβάζουμε σχέση για να "φρενάρουμε" το αυτοκίνητο
  • Επιλέγουμε μεικτές διαδρομές όσο γίνεται και όχι μονοκόμματες που δεν προσφέρουν εναλλαγή στην ταχύτητα του οχήματος, για παράδειγμα είναι προτιμότερο να κάνουμε μια μικρή διαδρομή λίγων χιλιομέτρων σε επαρχιακό δίκτυο με στροφές μικρές ανηφοριές/κατηφοριές παρά να βγούμε στην εθνική οδό και να κάνουμε με την μία 500χλμ.
  • Τέλος αποφεύγουμε την χρήση Cruise Control για όλη την περίοδο του ρονταρίσματος

2) Αποφεύγουμε να φορτώνουμε/ζορίζουμε το αυτοκίνητο στα πρώτα 1000-1500χλμ

  • Κατά την περίοδο του ρονταρίσματος είναι πιο σωστό να μην "ζορίζουμε" τον κινητήρα, για παράδειγμα να ανεβαίνουμε μια απότομη ανηφόρα
  • Επίσης δεν μετακινούμε βαριά αντικείμενα και δεν προγραμματίζουμε να  ταξιδέψουμε οικογενειακός με τις αποσκευές μας (εάν είναι εφικτό)
  • Τέλος αποφεύγουμε την ρυμούλκηση  άλλου οχήματος ή ακόμα και ενός τρέιλερ / τροχόσπιτου

 

Τα παραπάνω δεν σημαίνουν οτι θα προκαλέσουν κάποια βλάβη μακροπρόθεσμα στο αυτοκίνητο όμως στιγμιαία ο κινητήρας μας μπαίνει σε μια διαδικασία που θα ήταν προτιμότερο να μπει μετά το σωστό στρώσιμο του μιας και μία τέτοια κατάσταση απαιτεί μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου και λαδιού.

 
3) Ροντάρισμα λοιπών τμημάτων του αυτοκινήτου. Όπως προανέφερα στην εισαγωγή δεν γίνεται μόνο "στρώσιμο" του κινητήρα αλλά και άλλων τμημάτων.

  • Φρένα. Το σύστημα πέδησης ενός αυτοκινήτου αποτελείται από διάφορα μέρη,αρκετά από αυτά μάλιστα είναι αναλώσιμα. Καλό είναι λοιπόν κατά το στρώσιμο να μην επιβραδύνουμε απότομα πατώντας το πεντάλ του φρένου τέρμα και με βία. Εξάλλου για να αποδώσουν τα μέγιστα θέλουν κάποια χιλιόμετρα, μέχρι τότε με το μαλακό
  • Αναρτήσεις Οι αναρτήσεις  πρέπει να πάρουν τις σωστές ανοχές με βάση το βάρος του αμαξώματος και τις κλίσεις κατά την οδήγηση, επομένως δεν στρίβουμε στο όριο και γενικά αποφεύγουμε την επιθετική οδήγηση.
  • Ελαστικά Τα ελαστικά του αυτοκινήτου όπως όλοι γνωρίζουμε,αφού αλλάζουμε αρκετές φορές κατά την συμβίωση μας με αυτό, χρειάζονται πάντα το δικό τους στρώσιμο, δεν σπινιάρουμε δεν οδηγούμε στο όριο και γενικά τα πρώτα 500-600χλμ είναι καλό να οδηγούμε προσεκτικά. Επίσης δεν ξεχνάμε να ελέγχουμε τακτικά την πίεση του αέρα.

4) Μετά το στρώσιμο 

  

Αφού επέλθει το όριο των χιλιομέτρων για το στρώσιμο καλό θα ήταν να προβούμε σε μία αλλαγή λαδιών. Πιθανά ρινίσματα από τις πρώτες ώρες λειτουργίας κατά το ροντάρισμα θα φύγουν με την αντικατάσταση λιπαντικού.